Vygotsky Theory of Sociocultural Development | वायगात्सकी का सामाजिक-सांस्कृतिक सिद्धांत

By Source (WP: NFCC#4), Fair use, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=36487000

Lev Vygotsky:

  • A Russian Psychologist (रूसी मनोवैज्ञानिक)
  • A Social Constructivist (सामाजिक संरचनावादी)
  • Theory - Sociocultural Theory of Cognitive Development (संज्ञानात्मक विकास का सामाजिक सांस्कृतिक सिद्धांत]
  • School of Thought - Social Constructivism [सामाजिक संरचनावाद]

Important Terms:

  1. ZAD-Zone of Actual Development [वास्तविक विकास का क्षेत्र] Unassisted Zone [बिना सहायता का क्षेत्र] Present Development [वर्तमान विकास]
  2. ZPD - Zone of Proximal Development [निकटस्थ विकास का क्षेत्र]: Difference between what a child can achieve independently and what a child can achieve with guidance and encouragement from a temporary help. (बालक के द्वारा बिना सहायता के किए जाने वाले कार्य और कुशल व्यक्ति  की सहायता से किए जानेवाले कार्य के मध्य के अन्तर को निकटस्थ विकास का क्षेत्र कहा जाता है।)
  3. Potential Development (सम्भवतः विकास का क्षेत्र)
  4. Scaffolding (मचान/ढांचाकरण/पांढ़) Temporary Help (अल्पकालीन सहयोग) Scaffold word was given by Bruner.
  5. MKO- More Knowledgeable Other [Any Person or Thing]
  6. अधिक ज्ञान‌ रखने वाला
  7. Language as a tool of Cognitive Development 
  8. Collaborative Learning (सहयोगी अधिगम - सामूहिक, साझा) Ex- YouTube, internet etc. 
  9. Co-operative learning ( सहकारी अधिगम) Role decided, Ex - JIGSAW PUZZLE, DEBATE etc. 
  10. Assistive Learning
  11. Reciprocal teaching (पारस्परिक शिक्षण) 
  12. Peer Tutoring (with Classmates) 

Vygotsky's Language Thought:

  • Language Development - From social interaction [भाषा का विकास सामाजिक संवाद से होता है।]
  • आरम्भिक वर्षो में भाषा व विचार स्वतंत्र होते हैं। [Before 2 Year]
  • 3 वर्ष की आयु तक merg हो जाते हैं। इस आयु तक भाषा और विचार एक दूसरे पर आश्रित हो जाते हैं। (Thought and language are initially separate systems from the beginning of life, merging at around later. At this point speech and thought become interdependent.)

Three Types of Language:

  • Social Speech (सामाजिक वाक्) - 2 Years  External Communications बाहरी संवाद
  • Private Speech (व्यक्तिगत वाक्) - 3 Years Self-direction and Service. (व्यक्तिगत दिशानिर्देश)
  • Silent Inner Speech (अन्त: वाक्) - 7 Years - Private Speech is transformed into silent inner speech. (व्यक्तिगत वाक् अन्त: वाक् में बदल जाती है।)


  • Age - no importance
  • Group activity, interaction - most important.
  • Learning leads to development. (अधिगम से विकास होताा है।)


No comments:

Post a Comment